Nimittäin mulla on moneen vuoteen ensimmäinen ihan oikea kesäloma. Ilmeisesti lähdetään pikkuristeilylle heti ekalla viikolla, jolloin sattuu olemaan myös Jossun synttärit. (Ne pidetään sitten seuraavana viikonloppuna). Ollaan vissiin tavallaan kaikki aika innokkaita lähtemään, kun ei me olla päästy oikeastaan koskaan minnekään kun minä aina kesät töissä - ja yleensä tyttöjen isäkin on ollut töissä.

No yhtenä kesänä kiertelivät isänsä kanssa Suomea. Kävivät mm. Naantalin muumimaassa ja Ähtärissä eläinpuistossa. Oiskohan se ollut ensimmäinen vai toinen vuosi eron jälkeen...

Viime kesänä vietettiin yksi päivä lähikaupungin nähtävyyksiä kiertelemässä. Mulla oli ruhtinaalliset kaksi päivää kesälomaa plus pari koulutusvapaata. Yleensä kesällä ollaan vain käyty toisessa mummolassa tuolla Savossa - ja siellä sitten yritetty vähän nähtävyyksiäkin katsella. Tytöt ovat sinne sitten yleensä jääneet viikoksi. Kyllä me sinnekin aiotaan mennä tänäkin kesänä. Jos vaikka voisi viettää siellä meikäläinenkin useamman päivän ja vähän kierrellä tuttuja paikkoja (tulihan siellä seudulla asuttua kymmenisen vuotta). Niin viime kesänä sitten ajettiin tyttöjen tädin kautta kotiin - Lappeenrantaan siis tutustuttiin parin päivän ajan. Siellä oli kiva hiekkalinna tehtynä ja vanha linnoitus oli kans näkemisen arvoinen. Siellä myös törmäsin lapsuuteeni. Oltiin nimittäin kerran Lappeenrannassa häissä - Ortodoksisessa kirkossa, muistelin et olis ollut joskus 70-luvulla... Ei siitä paljon muuta mieleen jäänyt kuin että seisomaan joutui.

Ai niin tytöt, kun olivat aika pieniä. Olivat muistaakseni mummon ja vaarin kanssa lomamatkalla. Silloin taisin olla vielä naimisissakin ja oltiin kummatkin töissä ja lapset olivat mummolassa. Se oli silloin kun mummokin oli vielä kunnossa. Aiemmin tytöt olivat useana kesänä viikot mun vanhemmilla. Saivat siellä vapaasti olla, vaari vei uimaan jne. Viimeiset kaksi vuotta ovat olleet kotona kahdestaan päivät. Minä olen sitten valmiiksi tehnyt tai ostanut ruuan, jonka lämmittävät. Hyvinhän he pärjäsivät silleenkin, mutta kyllä heitä on harmittanut kovasti se, että mulla ei ole ollut lomaa ja aikaa olla heidän kanssaan - kesällä.

Toissa kesänä olin jo varannut yhden reissun, mutta jouduin sen perumaan kun olikin töitä (alunperin näytti siltä ettei olis ollut kesätöitäkään) enkä mä voinut ruveta vapaata kinuamaan - eikä olis ollut varaakaan olla palkatta. Tänä vuonna vähän mietityttää se, et lomarahat tulee vasta heinäkuussa ja suurin osa mun lomasta on jo heti kesäkuussa. Mutta kun nyt rupeaa suunnittelemaan ja laittamaan vähän rahaa sivuun, niin eiköhän se siitä.